Mechanizace důlních prací a počátky vědeckotechnické revoluce 20. století
20_b.jpg
Brázdicí stroje umožnily podstatné zvýšení výkonů v porubech, hlavně na nízkých slojích, kde produktivita při ruční práci bývala nízká. Zprvu technická zařízení konala jen jeden pracovní úkon. Po r. 1945 se v kamenouhelném hornictví začaly zvýšenou měrou užívat stroje vykonávající několik úkonů. Byly to především kombajny, které uhelnou sloj podbrázdí, odříznou od stropu i zezadu, blok uhlí rozdrtí a odsunou na dopravní pás První stroje tohoto druhu užívaly k podbrázdění řetězů, u novějších je již užit řezací válec.
Kombajny se používají ve spojení s dvouřetenovým pancéřovým dopravníkem po kterém pojíždějí a současně na něj narubané uhlí nakládají. K dalším mechanizačním prostředkům vykonávajícím více pracovních pochodů při dobývání patří uhelné pluhy nebo hoblíky. Bývají nasazovány v dlouhých porubních frontách a jejich výhodou je získávání drobného prachového uhlí. Ve zkušebním stadiu je dosud metoda hydromechanizace, tedy dobývání uhlí proudem vody o tlaku 40-60 atm; užívá se ve slojích v mírně nakloněném uložení. Pro nakládání se užívají různé typy pneumatických nebo elektrických lžicových nakladačů nebo škrabáků. Také práce v rudných dolech se po r. 1945 postupně mechanizovaly a zrychlily se zejména užitím vrtacích plošin, nových typů vrtacích souprav, nakladačů či zaváděním moderních metod, (např. vyztužování důlních chodeb betonem ad.), které umožnily podstatně vystupňovat těžbu. V rudných i v uhelných dolech se kvantitativní změna projevila i v dopravě využitím vrátků, pásových dopravníků, po hlavních důlních chodbách dieselelektrickými lokomotivami, víceetážovými klecemi a lanovkami. V této souvislosti se zbývá zmínit o způsobech dobývání. V českém i slovenském rudném hornictví jsou hlavními metodami výstupkování a dobývání na skládku případně i dobývání příčné, v uhelném hornictví je to především stěnování, zčásti pilířování, i v etažích .
20_a.jpg
Z technického hlediska je vědeckotechnická revoluce kvalitativně nový proces který lze definovat jako přechod od mechanisace k automatizaci. Jestliže je mechanizace charakterizována rozvojem tří mechanických součástí stroje (pracovní, pohonný stroj a převodový mechanismus) a základem jejího ekonomického aspektu je náhrada pracovních funkcí člověka, pak v automatizaci přistupuje další nový prvek - regulační a řídící funkce, která se odnímá člověku a přenáší se na stroj. Vědeckotechnická revoluce se postupně projeví ve všech odvětvích výroby. Nepochybně tomu bude i v hornictví. Zde se zatím jeví možnosti v automatizaci řízení jízdy těžního stroje a v narážení vozíků do klece, automatizováním práce těžkých dopravníků v porubech i pásových transportérů na chodbách, při dobývání, čerpání důlních vod, větrání a mimo jiné v užití elektronických zařízení s kontrolní a výpočetní funkcí. To však bude již úkolem příští generace